
Daltononderwijs, ontwikkeld door Helen Parkhurst, is gebaseerd op de kernwaarden verantwoordelijkheid, samenwerking, zelfstandigheid, reflectie en effectiviteit. Het combineert individuele ontwikkeling met samenwerking, waarbij kinderen leren door vrijheid binnen duidelijke kaders. Het doel is onderwijs af te stemmen op de behoeften en talenten van iedere leerling.
Ons team heeft zich in 2023 gecertificeerd in Daltononderwijs. Alle vaste leerkrachten hebben een Daltoncertificaat behaald, en we werken aan de volgende stap: het behalen van de officiële Daltonlicentie. Hiervoor worden we binnen anderhalf jaar bezocht door een visitatieteam van de Nederlandse Dalton Vereniging.

Kernwaarden van Dalton
Bij alles wat we doen, werken we vanuit de kernwaarden van Daltononderwijs. Zo bereiden we kinderen voor op een zelfstandige, verantwoordelijke en ondernemende toekomst. De kernwaarden van Dalton zijn: Verantwoordelijkheid, samenwerking, zelfstandigheid, reflectie en effectiviteit.
Bij ons staat vrijheid in leren centraal. Kinderen krijgen ruimte om zelf keuzes te maken en hun werk te organiseren. Leerkrachten bieden structuur en begeleiding, waarbij ze gebruik maken van persoonlijke doelen en taakbrieven om zelfstandigheid en eigenaarschap te bevorderen.
Samenwerking speelt ook een belangrijke rol. Kinderen leren niet alleen van leerkrachten maar ook van elkaar, door samen te werken aan opdrachten. Dit bevordert sociale vaardigheden zoals luisteren, respecteren en reflecteren. Reflectie is essentieel in ons onderwijs. Leerlingen leren nadenken over hun aanpak, inschattingen en resultaten. Zo ontwikkelen ze inzicht in hun eigen leerproces.
Tot slot is ons onderwijs gericht op effectiviteit. Met een taakgerichte aanpak benutten we tijd, middelen en talenten optimaal. Zo doen kinderen niet alleen kennis op, maar ontwikkelen ze zich ook op sociaal en cultureel vlak. Wil je meer weten over het Daltononderwijs? Bekijk dan de Dalton website.